Hogyan éljük túl az orvosit

Hogyan éljük túl az orvosit

Választható tárgyak a Sotén

2021. december 12. - egylány22

Rengetegen olvastátok az előző bejegyzésem, nem is értem, hogyan jutott el ennyi emberhez, de nagyon örülök neki. Remélem, olyanok is vannak köztetek, akiket közvetlenül érint és hasznukra lesz.

Próbáltam rátérni a heti egy új bejegyzésre, szemmel láthatólag nem sikerült. Most a harmadik vakcina utáni lázas vergődésből új erőre kapva látok neki.

Ebben a bejegyzésben leírom, milyen tárgyakat vettem fel és mik a tapasztalataim. Természetesen csak az általam felvett tárgyakról tudok véleményt mondani, úgyhogy ez nem egy "kalauz az összes választható tárgyhoz" jellegű írás lesz. Olyan sajnos nincs is. Keringenek táblázatok a választható tárgyakról különböző chat csoportokban, de azokban sincs sajnos benne az összes. Pedig hasznos tud lenni, ha előre tudod, mi a követelmény, és nem csak a hivatalos honlapról, hanem hallgatótársaidtól is, mert néha egészen távol áll egymástól a két nézőpont.

Korábban írtam, hogy első két évben fölösleges számolgatni a krediteket. Itt vagyok ötödévesként az összes szükséges kredittel, és már arra kell figyelnem, nehogy túl sok kreditem legyen - mert azt ki kell fizetni -, ha fel akarok venni valamit. Márpedig akarnék, mert sokkal szerteágazóbb lett a választék és mindenki találhat számára érdekes témát. Arra buzdítalak, hogy ne csak letudni akard a kötelező köröket, hanem tényleg válassz olyan tárgyakat, amik valamilyen módon a hasznodra válnak. 

1. szemeszter

Az orvosi biofizika matematikai és fizikai alapjai 

Orvosi kémia alapjai

Latin nyelv I. nem ajánlom

Ezekről az első szemeszterben felvett tárgyaimról inkább nem is nyilatkoznék. Itt még az instruktorok terelgettek minket az általuk helyesnek tartott irányba, még nem tudtunk semmit, így nem is alkottunk önállóan véleményt. Ők pedig - jó szándékból ugyan, de - általában az ingyen ötösök felé irányítottak. Nincs semmi gond ezzel, csak ha már heti másfél órát minden félévben be kell áldozni az időnkből, töltsük minél hasznosabban

A fizika alapjai a gimis fizikát ismételteti, ami mind szép és jó, azt leszámítva, hogy semmi hasznát nem fogod venni az egyetemen. A későbbiekben ugyanis biofizikát fogsz tanulni, és a tananyag nem is állhatna távolabb a gimis fizikától. Nem kell megijedni, szerintem ez pozitívum. :-)

(Viszont nagy plusz, ha a kreditszerzésre hajtasz, hogy a fizika alapjai csak első pár hétben van az esti órákban, vizsgaidőszakban nem jelent plusz terhet.)

A kémia alapjait a kötelező kémiával párhuzamosan felvenni nem sok értelme van, csak kredit és az ingyen ötös.

A latinról pedig már fölösleges beszélnem, mert bár maga a tárgy is fölösleges, tekintettel arra, hogy anatómiából sokkal feszítettebb a tempó és már tudtam anatból, mire latinon előjött, így célját, miszerint segítsen az anatban, nem érte el, most már orvosi terminológia néven beépült a kötelező curriculumba. Remélem, hasznosabb, mint nekünk volt.

2. szemeszter

Szike és paragrafus: az orvosi tevékenység speciális problémái a jog tükrében ajánlom

Második félévben elkezdtem a saját fejem után menni és felvettem ezt. Itt aztán lehet ismerkedni, mert elsőstől hatodévesig mindenféle hallgató felveszi ezt a tárgyat. Bár lehet, hogy felsőbb évesként már csalódás lenne, mert akkor talán már több orvospert várnék, és arról kevésbé esett szó.

Küzdeni kell érte a Neptunban, kb. 12 helyet nyitnak, de megéri. Akkora reklámot csináltam neki, hogy apránként szerintem a csoportom fele teljesítette ezt a tárgyat. 

Ilyen vitatott témák vetődnek fel, mint béranyaság, abortusz és eutanázia. Anno úgy éreztem, végre egy tárgy, ahol gondolkodni kell, mivel az első két év egyébként sajnos erős magolás. A tanár rendkívül kedves, egyébként jogász, és az órák inkább beszélgetősek, mint előadás jellegűek. Aki pedig nem olyan órán felszólalós típus, az legalább óra után, a NET-től a Tömő felé a sötét Orczy parkon át sétálva tovább elmélkedhet a felvetett kérdéseken - én legalábbis így tettem. 

A követelmény egy prezentáció, ami eszköz arra, hogy a kedvenc témádba még jobban beleásd magad. 

3. szemeszter

A jelnyelvi kommunikáció I. ajánlom

Ezt a tárgyat egy siket ember tartja, persze tolmáccsal. Azt gondolom, rendkívül fontos, főleg leendő orvosként, hogy mindenféle témában érzékenyítsük magunkat, ez is ilyen. Nagyon hasznos lenne, ha ténylegesen tudnánk jelelni, de sajnos akármilyen élvezetes is volt ez a tárgy, később elfelejti az ember, hacsak nem gyakorolja. Azt meg nincs kivel. 

Engem régóta érdekel a jelnyelv, az ABC-t például már korábban is tudtam - mindez a Switched at birth c. sorozat hatása -, ezért szomorúan konstatáltam, hogy itt ténylegesen jelelni nem tanítanak meg, inkább csak orvosi szaknyelvet

4. szemeszter

Hátrányos helyzetű populációk egészségi állapota

Molekuláris biológiai módszerek ajánlom

Orvostörténet

Az első szintén érzékenyítő tárgy, annyira nem volt maradandó élmény, kivéve amikor elvittek egy hajléktalan szállóra - de az nagyon.

A molbi módszerek is amolyan ingyen ötös tárgy, nem kötelező a jelenlét az előadásokon, a követelmény pedig egy beadandó az egyik témájából. Persze, van aki azt is úgy szerzi, nem is vagyok benne 100%-ig biztos, hogy bárki elolvassa a több mint száz fogalmazást, de ha csak abba teszel egy kis munkát, az is érdekes lehet. Én például a klónozásból írtam a beadandóm, és tény, hogy a többi előadáson még csak ott sem voltam, de ebbe az egy témába komolyan beleástam magam. 

Az orvostörténet, bár jelenléti íves, valamiért egy olyan tárgy, amit mindenki felvesz. Még orvostörténeti múzeumba is elküldenek. Az órák, ha nem demózol a héten más ezerszer fontosabb tárgyból, tudnak érdekesek lenni. 

5. szemeszter

Molekuláris orvostudományi kutatások

Nyári Egyetem ajánlom

A molbi kutatásokat úgy is fel lehet fogni, mint molbi módszerek II., csak hosszabb beadandót kell írni. A multifaktoriális jellegekből és betegségekből írtam, ez egy fokkal kevésbé volt izgi. 

A Nyári Egyetem talán egyedülálló lehetőség, amivel azok a hallgatók találkozhattak, akik az egyetem 250. évfordulójának évében a sotén tanultak - amiről valószínűleg mindenki hallott, van már saját egyetemi vonatunk is és a csapból is a jubileumi évforduló folyt, sőt ebben az évben a Klinikák 3-mas metrómegálló is Semmelweis Klinikákra lett átnevezve, ami sajnos csak kisebb betűkkel fér ki.

Nem biztos, hogy lesz még ilyen lehetőség, pedig jó kis ingyen kredit. Ez nem teljesen igaz, az időnkért járt a kredit, egy napra kaptunk talán kettőt. Ellenőrizték a jelenlétet és mindenféle érdekes és kevésbé érdekes előadást lehetett hallgatni. Elhívták például Hormonmentes Jankát és és Pál Ferit, ők kifejezetten jó előadásokat tartottak. Voltak szárazabb, a leendő szakterületeinkhez közelebb álló előadások is, bár azok valahogy nem tudtak annyira érdekelni. A következő évi Nyári Egyetem pedig már kicsit túl politikaira sikeredett. 

6. szemeszter

Bevezetés a tudományos diákköri munka alapjaihoz

TDK munka ajánlom

Betegbiztonság

Geriátria

Klinikai embriológia

Ebben a szemeszterben bedurvultam. Ennyi választhatót felvenni... Igazság szerint első két évben az éltetett, hogy a felsőbb évesek azt mondták, harmadévtől minden happy. Igazat is mondtak, csak mire én odáig eljutottam, megváltoztak a dolgok. Lehozták a farmakológiát negyedévről, és ezzel véget is ért a Hawaii dizsi napfény. Pontosabban el sem kezdődött. Ettől függetlenül lemaradásban voltam kredit ügyileg, mert elvileg minden félévben 30 körül kéne lennie, és én ezt a számot általában alulról közelítettem csak meg. Ezért úgy döntöttem, belehúzok. (A csoporttársaim a 2-3. szemeszterben legalább két választható tárgyat felvettek, és kilógtam a sorból. Utólag nézve a dolgokat, ez cseppet sem probléma.)

A bevTDK-ról valamiért azt mondták nekem, hogy kötelező, ha TDK-zni akarok, de nincs így. Nekem érdemben nem segített semmiben, jelen kell lenni az órákon, a követelmény beadandó, amit az irodalomkutatásból és az állatkísérletek etikai vonatkozásairól írtam. 

A tudományos diákköri munka arra jó, hogy az ember megtanul kutatni, már akit ez érdekel, elmehet konferenciákra és egy nyertes TDK Konferencia remekül mutat az önéletrajzban - az a hír járja, hogy ha valaki pesti klinikán akar majd dolgozni, elvárják a korábbi tudományos diákköri tevékenységet (és a későbbi tudományos munkát is). Nekem nem volt szerencsém a témavezetőkkel, tudományos diákköri karrierem ebben a félévben indult, de a következő félévben már tovább is álltam új témavezetőhöz. Akivel, mondanom sem kell, hogy szintén nem volt szerencsém. Hihetetlen, mekkora különbség van témavez és témavez között... Témavezetőt válassz, ne témát! 

A betegbiztonság az ultimate ingyen kredit online tesztírással.

A geriátriát azért vettem fel, mert hétvégi tárgy, talán egy hétvége alatt lezavarták, úgyhogy nem interferált a vizsgaidőszakkal. Mivel az orvostudomány nagy része egyébként is az idős emberek ellátásáról szól, egész egyszerűen azért, mert ők szorulnak a leginkább rá, nem látom különösebb értelmét külön felvenni egy tárgyat, ami erre fókuszál.

A klinikai embrit azért vettem fel, mert azt hittem, érdekel, de amikor órákon át hallgathattam az embrió fejlődésének bonyolult lépéseit - természetesen latinul -, meggondoltam magam. Az már anatból is épp elég volt. Emlékszem, már vizsgaidőszak után, nyáron írtam ebből az ötoldalas beadandómat, aminek írását kifejezetten élveztem. A meddőségről, in vitro fertilizációról és további méhen kívüli megtermékenyítési lehetőségekről szólt.

7. szemeszter

TDK munka ajánlom

Klinikai gasztroenterológia

Stresszkezelés elmélete és gyakorlata ajánlom

Komplementer eljárások az evidenciák tükrében ajánlom

Mentorprogram ajánlom

A koronavírus okozta járványügyi veszélyhelyzettel összefüggésben ellátott feladatok

Nyári Egyetem ajánlom

A TDK munkát és a nyári egyetemet nem taglalom tovább. A klingasztro tény, hogy engem érdekel, de mivel nem kellett jelen lenni, ezért nem is voltam. Annyira, úgy tűnik, mégsem érdekel. Ingyen ötös

A stresszkezelést már évek óta próbálom felvenni, de mivel ugyanúgy 12 körüli létszámmal indul, mint a jog (szike és paragrafus, de én így hívom, végül is erről szól), de még népszerűbb, szinte lehetetlen bekerülni. Aztán mégis sikerült, nem is bántam meg. Nagyjából azt kaptam, amire számítottam. Magtud intézet jellegű órák (mint amilyen a kötelező tárgyak közül a szociológia, orvosi kommunikáció és pszichológia), körben ülünk (kivéve, amikor Zoomon...), megbeszéljük az érzéseinket. Stresszkezelési technikákat is tanítanak, mint amilyen a FILÉ, relaxációs gyakorlatokat is végzünk, kellemes időtöltés. Az ilyen órákat valaki vagy szereti, vagy nem, semlegesnek nem szokták gondolni, úgyhogy ha a kötelező tárgyaknál kiderül, hogy neked bejön, ajánlom ezt a tárgyat is. És akkor is, ha nehezen birkózol meg a rengeteg stresszel, ami az egyetemen ér.

A következő egy komplementer medicinás tárgy, amit rendkívül fontosnak tartok ebben a gyógyszer- és tüneti terápia-orientált társadalomban. Nem csak azért, mert egyre több tudatos beteg van, aki érdeklődik az alternatív megoldások iránt, hanem azért is, mert orvosként kell, hogy legyenek ismereteink az alternatív lehetőségekről is, vagyis kéne, hogy elmondhassuk pácienseinknek, mi az, amit semmiképp sem ajánlunk, és mi az, amivel viszont érdemes próbálkozni. Olyan dolgokról van itt szó, mint betegközpontú gyógyítás, fitoterápia, táplálkozástudomány, mozgás, stresszkezelés és hagyományos kínai orvoslás. Vannak gyakorlatok, amiken ki is próbálhatunk egyes dolgokat, például vezetett meditáció, 3-1-2 meridián torna, fül akupunktúra és pilates

A mentorprogram azoknak jó, akik szeretnének segíteni elsősöknek eligazodni az egyetem bonyolult és kihívásokkal teli világában - voltam mentor, de úgy éreztem, az kevés, ezért kezdtem el írni ezt a blogot. 

A koronavírusos tárgyat a járvány kitörésekor hozták létre azoknak a hallgatóknak, akik valamilyen módon legalább egy héten át részt vettek a járvány elleni védekezésben, hogy ezért kreditekkel jutalmazhassanak minket. Ez a munka lehet tesztelés és osztályos segédápolói munka, akkor is kaptunk érte kreditet, ha kirendeltek, és akkor is, ha önként dolgoztunk. Én az OMSZ-nál önkénteskedtem a második hullám idején két hetet, később pedig minden hétvégén, így volt összeegyeztethető a sulival, de oda már nem mehetek, mert már kirendelések zajlanak, felsőbb éveseket pedig kórházi osztályokra rendelnek ki, nem a mentőszolgálathoz. (Zárójelben megjegyzem, hogy ez az "önkénteskedés" jogosulttá tett minket járványügyi ösztöndíjra, tehát pénzt kaptunk érte. Nem tudom, miért önkénteskedésnek hívjuk.)

8. szemeszter

TDK munka ajánlom

A koronavírus okozta járványügyi veszélyhelyzettel összefüggésben ellátott feladatok

 

 

Ennyi volt, és valószínűleg nem is fogok már több választható tárgyat felvenni.

Amihez nem írtam, hogy ajánlom, de azt sem, hogy nem ajánlom, az nem olyan hasznos, de ingyen kredit. 

További, általam javasolt tárgyak:

... ami hasznos

Demonstrátori munka: sok idő és kevés pénz, de sokat lehet belőle tanulni arról a tárgyról, ahol demonstrátorkodsz.

Klinikai munka: bejárhatsz általad választott osztályra és még kreditet is kapsz érte. Bár fizut nem. Nagyon helyfüggő, van, ahol segédápolóként végzed az ingyen munkát, de van olyan is, ahol be vagy osztva egy orvos mellé, követheted és abból nyilván rengeteget tanulsz is. Az elvárt jelenlét hasonlóan intézményfüggő. 

Moszkító kurzus: a kötelező tárgyakon belül ugyan never ever, de itt megtanulhatsz vért venni

Szaknyelv: angol, német, francia, orosz, kezdőtől haladóig. 

... ami érdekes

Orvosi antropológia: olyan témákat ölel fel, mint a gyógyítás és a táplálkozás kultúrája, szexualitás, élet és halál, komplementer medicina, viszont soknak tűnik a követelmény, ezért nem mertem bevállalni.

A reprodukció kulturális különbségei: kiscsoportos, évek óta próbálom felvenni, de nem sikerül. Párválasztás, párkapcsolatok, mono- és poligámia, várandósság, szülés és hasonló témák körüljárása.

Istenhit és ész az orvostudományban: mindig más-más előadók és témák, ebben a félévben volt például a szerelem biokémiája (Dr. Glovicki Eszter előadása a szerelem hormonjairól három részben megtalálható a Youtube-on, csak ajánlani tudom), abortusz, magyarság, indiánok kiirtása, holokauszt és afrikai missziók. 

... éééés ami mindkettő

A terhesgondozás elmélete és gyakorlata

Az öngyilkossági veszélyállapot felismerése és megelőzése

Életmód orvoslás

Praxisszervezési ismeretek 

Vakcinológia

Bevallom, az utóbbi kategóriánál a saját érdeklődési területeimnek megfelelő tárgyakat soroltam fel, és ez mindenkinek más. Ha sebész, onkológus, aneszteziológus, kardiológus, nőgyógyász, háziorvos, belgyógyász, patológus vagy szinte akármilyen más orvos szeretnél lenni, biztos akad az érdeklődési körödnek megfelelő választható tárgy. Jó böngészést kívánok!

A bejegyzés trackback címe:

https://hogyaneljuktulazorvosit.blog.hu/api/trackback/id/tr6716775840

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása