Hogyan éljük túl az orvosit

Hogyan éljük túl az orvosit

Szükséges könyvek

avagy mire megy el 100.000 Ft az első három héten

2018. július 14. - egylány22

Eredetileg azért kezdtem el ezt a blogot, hogy leírjam a demóimat és vizsgáimat, és ezzel segítsek a leendő medikusoknak, felkészítsem őket, és tudják, mire számítsanak, de azt hiszem, nem lenne teljes, ha nem írnék a könyvekről. Nem ez az érdekes része, de hasznos tud lenni, ha az instruktorok nem készítenek könyvlistát - nekünk szerencsére készítettek. 

Lelkesek vagyunk és alig várjuk, hogy elkezdődjön az egyetem, legszívesebben már augusztusban beszereznénk az összes könyvet, sőt a legelvetemültebbek már lapozgatni is kezdik a hírhedt anatómia atlaszt (olvastam egyszer valami cikket, amiben azt ajánlották, hogy még nyáron kezdjünk ismerkedni a kézfej csontjaival és izmaival, és rendesen megijesztett, mivel mégis miért kezdenénk el? naiv módon azt gondolhatjuk, hogy nyilván nem kellhet minden egyes latin szó, ami le van írva - pedig kell - de akkor is, az utolsó szabad nyarat inkább használjuk ki), olyan csoporttársam is volt, aki előre megtanulta Az orvosi biofizika matematikai és fizikai alapja választható tantárgy Fizikai alapismeretek c. jegyzetét. Azt sem tudom, egyáltalán hogyan találta meg, az elején teljes káosz van minden téren, senki sem tud semmit.

Mindenképp ajánlott megvárni a jegyzetbörzét (azt hiszem, a második héten szokott lenni), ahol használt könyveket árulnak, és persze olcsóbban, mivel az új könyvek elég borsos áron vannak. A legtöbb tartalmaz szövegkiemelős kihúzásokat, tollas vagy ceruzás aláhúzásokat, de vannak egészen érintetlen darabok is, az árak pedig fordítottan arányosak a használtsággal. Arra viszont fontos figyelni, hogy valóban kell-e a könyv, vagy csak a felsőbb évesek szeretnének megszabadulni tőle, és ezért árulják (kiadás évének ellenőrzését ajánlom mindenki figyelmébe, vannak bővített kiadások, néha a régi nem elég). Ha ezek nem megfelelőek, még mindig ott van az "illegális nyomda" a Nagyvárad tér környékén, ahol ugyan fekete-fehérben, de nagyon jó áron kinyomtatják a teljes könyvet pár nap alatt, és össze is tűzik. Ha valaki feltétlenül új könyveket szeretne, akkor is érdemes megvárni az első gyakorlatokat, ahol elmondják, vagy ha nem, meg lehet kérdezni, mi a szükséges irodalom. 
 

2017-es, tehát elég aktuális tapasztalataim alapján az alábbi könyvek szükségesek az első szemeszterben:

 

Anatómia (Anatómia, szövet- és fejlődéstan I., hogy pontos legyek)

  • Sobotta - Az ember anatómiájának atlasza: három kötetes, 42.000 Ft (börzén 30.000-től kapható, de a Medicina Könyvesboltban is kedvezményesen vásárolható az első hetekben), az első két évben a medikus legjobb barátja. Az első szemeszter anyaga a teljes első kötet (mondjuk az általános anatómiai fejezetet sosem olvastam el, a törzs pedig kevésbé hangsúlyos, de azért kérdezik), a második kötetből pedig a koponya (és elvileg a mimikai izmok is, bár vizsgán senki sem kapott ilyen prepit) és a nyakizmok (ez a mimikai izmokkal és a törzzsel együtt olyan anyag, ami első szemeszter végén és második elején is előjön, épp ezért nem tudni, pontosan hova tartozik, első szemeszterben nem tanuljuk meg eléggé, a másodikban viszont úgy kezelnek, mintha már tudnánk, legjobb jól megtanulni mindjárt az elején). A három atlasz mellett van egy kis füzet az izmokról, én abból tanultam az eredést-tapadást, nagy segítség.

 

3aef7a7a16a4cf4beb823fbf8fcb78f0_d49afe6e3b4eb7cadfe308837303ec67.jpg

 

  • Szentágothai - Funcionális Anatómia: a régi három köteteset ajánlják, én abból tanultam, talán a mediastinum jobban le van írva az újban, de egyébként teljesen megfelelt (rengeteg kiadás van, sötétkék, zöld, piros, világoskék, mindegyik jó). Az új 21.800 Ft, és azt hiszem, csak egy kötet, a régieket viszont már nem lehet boltban kapni (jegyzetbörzét ajánlom mindenki figyelmébe, antikváriumot vagy orvos ismerőst). Én első félévben a Sobottából tanultam, ezt pedig csak egyszer olvastam el, de második félévben rájöttem, hogy ezzel kellene kezdeni, közben pedig megnézni az atlaszban, hogy éppen miről olvasok. A második félévem sokkal jobban sikerült, úgyhogy az utóbbi módszert tudom ajánlani. Tudom, hogy nincs sok idő vázlatírásra, de az is sokat segít, mivel ez a könyv, becenevén Funkci, elég regényes, ráadásul az is rendkívül idegesítő, hogy szépen megtanulunk mindent latinul, itt pedig magyarul írják le, és így azt sem tudjuk, mi az.

 

Kapcsolódó képKéptalálat a következőre: „szentágothai funkcionális anatómia”

 

  • Langman - Orvosi embriológia: 13.000 Ft, itt figyelni kell, milyen kiadás, mert a régiekben nincsenek benne az imádott genetikai faktorok. A régi sötét borítójú, rajta egy nagy embrióval, az újabbak pirosak, vagy fekete világos színű embrióval. Elég bonyolult könyv, elsőre alig lehet érteni belőle valamit, de fontos, beugró a vizsgán, és segít mindent megérteni. Örökös vita, hogy kell-e a klinikum, vagy nem, de első félévben semmit sem kérdezett belőle senki, és második félévben is csak a Fallot-tetralógiát. Arra figyeljetek, hogy első félévben nem kell a gametogenesis, viszont az általános fejlődéstanon kívül kell a csontváz- és az izomrendszer. A faktorok bemagolását nem kell túlzásba vinni, de van pár, ami előfordulhat a tesztben.

 

b890454.jpg

 

  • Röhlich - Szövettan: 16.000 Ft, egy kötet, a régi kettő. Én a régiből tanultam, és teljesen megfelelt az is. Ez egy olyan könyv, hogy első vizsgára háromszor kezdtem el olvasni, és mindháromszor elaludtam, így feladtam, és nem volt belőle gond, de szerencsejáték - van olyan tanár, aki csak ezt kérdezi, de van, akinek elég a jegyzet. Viszont ez segít a jegyzet megértésében. Semmelweis kiadós, tehát nem a Medicina könyvesboltban kell megvenni, hanem az EOK-ban vagy NET-ben, ha valaki újonnan akarja.

 

Kapcsolódó kép

 

  • Nemeskéri - Humán Szövettan jegyzet: Ez az alap, a Röhlich csak ezt bővíti ki és magyarázza meg, de ebből mindent tudni kell. Gyakorlatra is el kell vinni, segít, ha metszet nézegetés közben olvassa hozzá az ember, és tudja, mit kell látni, mit kell keresni. Az intézetben lehet megvenni, 2200 Ft, csak első félévre szól, második félévre van új. 

 

Képtalálat a következőre: „nemeskéri szövettan jegyzet II”

 

Orvosi kémia

  • Gergely Pál - Általános és bioszervetlen kémia: 6.000 Ft, Semmelweis kiadós, én 92-es kiadásból tanultam, és ugyanolyan jó volt, mint az újak. Ebből csak az általános kémia rész fog kelleni és a komplex vegyületek, a szervetlen kémia nem. A többség szerez vizsgakedvezményt, és annak az nem kell, de akinek kell, itt akkor is túl részletes.

 

 

  • Mandl - Bioorganikus kémia: 4.500 Ft, ebből tanuljuk a szerves kémiát, felhívom mindenki figyelmét arra, hogy rengeteg benne a hibás képlet, de attól még meg kell venni, jó biznisz.

 

 

  • Orvosi kémiai és biokémiai gyakorlatok: 3.200 Ft, én kihúztam a teljes első évet enélkül, pedig nem volt vizsgakedvezményem, ha van, igazából fölösleges, hacsak nem szeretné érteni az ember, mi történik a gyakorlatokon. 

 

 

  • Orvosi kémia és biokémia feladatgyűjtemény: 4.700 Ft, rengeteg benne a fölösleges számolás, ismerőseim közül csak én vagyok olyan elvetemült, hogy mindet megcsináltam (nagyon féltem a kémiától), tényleg túlzás volt. Régi kiadások is jók, szinte ugyanaz. Elég a típusfeladatokat megérteni, sok benne a túl nehéz számolás.

 

 

  • Dr. Tóth Miklós - Szervetlen kémia: 1.200 Ft, ezzel érdemes megvárni a félév végét, hogy lesz-e vizsgakedvezmény, és csak utána megvenni. A demókhoz semmi szükség rá, aki megkapja a kedvezményt, meg sem tanulja soha. Magolós, több, mint a gimis anyag.

 

 

Orvosi biofizika I.

  • Damjanovich - Orvosi biofizika: 11.000 Ft, az egész könyv kelleni fog az első évben, szigorlat után pedig búcsút lehet mondani neki. Sokan utálják, én voltam az egyetlen a csoportban, akinek tetszett, de szerintem nagyon jól elmagyarázza a dolgokat, csak tudni kell, mi az, amit nem kell tudni. A barna keretes részek csak ritkán kellenek, egyébként nem kell emelt matekos levezetésekkel terhelnünk az agyunkat.

 

 

  • Orvosi biofizikai gyakorlatok: 6.500 Ft, én a nyomdában nyomtattattam, de bevallom, kihagytak belőle 3-4 gyakorlatot. Sokalltam az árát. Kapcsos, így el lehet vinni az aktuális gyakorlatot órára, az segíthet a használt eszközökkel meg alapból azzal, hogy egyáltalán mit kell csinálni, ha esetleg a gyakorlatvezető nem magyarázza el elég alaposan. A statisztika fejezet hasznos lehet statisztikára.

 

 

Orvosi biológia

  • Darvas - Sejtbiológia: 3.800 Ft, az egész könyv kell, ezen nincs mit szépíteni. Sőt nem is elég, mert a gyakorlatok anyagából is kérdeznek metszeteket, festéseket a vizsgán, így a felrakott prezentációkat ajánlott végigpörgetni.

 

 

Az első félév kötelező tárgyai:

  • anatómia, szövet- és fejlődéstan I. (anat)
  • orvosi kémia (kémia)
  • orvosi biofizika I. (bifiz)
  • orvosi biológia (biosz)
  • biostatisztika és informatika alapjai (stat)
  • orvosi szociológia (szoc)
  • elsősegélynyújtás (elsősegély)
  • testnevelés I. (tesi)

 

Ezt csak azért írtam ide, hogy mindenki átlássa, az évkönyv eleinte kicsit kifürkészhetetlen. Statisztikára van ugyan tankönyv (Herényi Levente: Statisztika és informatika), de semmi értelme megvenni, mivel az emberek 95%-a bele sem néz, és amúgy is fent van pdf-ben a neten. Én elolvastam, hogy jobban érezzem magam, érdekes, de semmi szükség rá. Szociológiára szintén van egy tankönyv (Szántó Zsuzsa: Orvosi szociológia), amit elég egyszer elolvasni demóra, így jobban megéri könyvtárból kikölcsönözni.

Egy csomó egyéb jegyzetet reklámoznak, de ennyi bőven elég. A Yokotchi atlasz nagyon jó még, mert nem rajzok, hanem képek vannak benne, fent van pdf-ben, persze tudom, hogy jobb lapozgatni, 23.000 Ft. Szövettan gyakorlatok is vannak, több csoporttársam is megvette, de én remekül megvoltam nélküle. Nekünk az mondták, vegyük meg a biokémia tankönyvet (Ádám Veronika: Orvosi biokémia) is jegyzetbörzén, mert második félévben kell, akkor pedig csak újonnan tudjuk, és 23.000 Ft, de azt elfelejtették említeni, hogy a régi kiadás nem jó, és nyilván azt próbálták eladni nekünk. Sőt sikerült is, mivel nem tudhattuk. Az új kiadás fent van pdf-ben.

Képtalálat a következőre: „herényi levente statisztika és informatika”

Képtalálat a következőre: „orvosi szociológia”

 

Három választható tárgyat vettem fel: Az orvosi biofizika matematikai és fizikai alapjai, Orvosi kémia alapjai és Latin nyelv I. Hogy megéri-e felvenni ezeket a kreditért, azt még nem tudom, mivel én is csak most hagytam magam után az első évet, de azt, hogy segítettek-e valamit, azt meg tudom mondani. Nem. Biofizikán mindig azt mondják, hogy a fizika alapjai anyagot, ha nem is kérdezik, de ismertnek feltételezik, viszont tényleg sosem kérdezték, és nem is kell ahhoz, hogy az ember meg tudja tanulni a biofizikát. Ez a tantárgy olyan, mint a gimis fizika, a bifiz viszont egész más - szerintem sokkal jobb. Tömbösítve van, és az első hónapban lemennek az előadások az esti órákban, utána van a teszt, tehát nem vizsgaidőszakban okoz plusz gondot. A kémia alapjai nagyon könnyű teszt, tehát lehet átlagot emelni vele, a latinnal szintén, de az egyáltalán nem igaz, hogy segít anatot tanulni, inkább fordítva. Anatómián alapból gyorsabb a tempó, így mire latinon tanuljuk, már rég tudjuk, a nyelvtan ismerete pedig nem szükséges az anatómia tanuláshoz, maximum megértjük az addigra már megtanult szerkezeteket. Ezzel is lehet emelni az átlagot. A tankönyvet megvenni értelmetlen, van egy jegyzet, amit kiadnak, azt kell kinyomtatni. 

Remélem segített a bejegyzésem, a következőben pedig tényleg próbálok már demóról írni. Sok sikert mindenkinek a könyvvásárláshoz, szerintem sokat segít, ha írtok egy listát.

A bejegyzés trackback címe:

https://hogyaneljuktulazorvosit.blog.hu/api/trackback/id/tr9014095851

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zsolt Vincze 2019.10.08. 00:42:38

SZIA HÁZIORVOSKÉNT ÉRDEKELNE MÉG A KÉSŐBBI TANKÖNYV SZÜKSÉGLETEIDRŐL IS LISTA VAGY ELÉRHETŐSÉG PDF ,FELHŐ DRIVE FORMÁKBAN . ÉN A TUDÁSOM FRISSITENÉM 1988 BAN VÉGEZTEM.

Anonim001 2020.06.25. 23:41:49

@Zsolt Vincze: mega.nz/folder/j4RwGBiJ#4bxKS41vYAlJr8UhQbuFRA
Ezen a drive linken minden fontosabb könyv megtalálható ami kell az első évtől kezdődően. Jó böngészést köztük!

egylány22 2021.11.02. 19:46:08

Kedves @Zsolt Vincze, sajnos nem láttam a kérdésed, így két évvel később biztosan nagy segítség vagyok, de azért igyekszem majd összeírni a klinikai tárgyakhoz szükséges könyveket és elérhetőségüket is. Háziorvosként az elsőéves könyvek nem hiszem, hogy szükségesek lennének.

2021.11.03. 22:37:33

@Anonim001: holnaptól műtök (is) :)
süti beállítások módosítása